چرا سلولهای  بنیادی برای ادامه ی حیات  باید بصورت  مجتمع باشند

دانشمندان دانشگاه کوپنهاگ وادینبورگ مجموعه ای ازعوامل اصلی مرتبط با عملکرد  سلولهای بنیادی جنینی را کشف کردند که توانایی آنها  را برای تجدید خود بخود ی تنظیم می کند.

کلید اصلی این عملکرد پروتئین  Oct4است که سبب چسبیدن سلولهای بنیادی به یکدیگر میشود. شناسایی  این فاکتورها ابزار مهمی درابداع  روشهای  بهتر و ایمن تر در تولید سلولهای تخصصی  برای درمانهای سلولی احیاء کننده برای بیماریهایی نظیر دیابت و پارکینسون است. نتایج این تحقیق  در ژورنال Current Biologyمنتشر گردید.

دانشمندان به تازگی کشف کردند که پروتئین Oct4  نقش کلیدی در حفظ سلولهای بنیادی جنینی بصورت خالص از طریق روشن نمودن برخی ژنها دارد، اما تاکنون نمی دانستند که کدامیک  از 8 هزار ژن یا بیشتر توسط پروتئین Oct4انتخاب و روشن می شوند تا سلولهای بنیادی قدرت تکثیر و تجدید خود را حفظ کنند. با مقایسه ی تکامل سلولهای بنیادی در قورباغه ، موش و انسان  دانشمندان  درمرکز سلولهای بنیادی دانمارک ومرکز MRCدرادینبورگ توانستند  پروتئین Oct4را با  توانایی چسبیدن سلولها به یکدیگر ارتباط دهند. آنها دریافتند  که سلولهای بنیادی  جنینی  برای رشد  خود نیاز دارند به یکدیگر متصل شوند ونقش پروتئین  Oct4اطمینان از اتصال آنها به یکدیگراست.

 دکتر Livigniاز دانشگاه ادینبورگ میگوید: سلولهای بنیادی  جنینی  همچنان جوان باقی می مانند تا اینکه  وارد  فرآیندی بنام تمایز شوند و به سلولهای تخصصی و بالغ تبدیل گردند. مطالعات ما نشان داد که پروتئین Oct4با نگهداشتن سلولهای  بنیادی بصورت متصل و چسبیده  به هم از انجام فرآیند تمایز جلوگیری می کند.

شناسایی ژنهای خاص

 محققین  53 ژن را از میان 8 هزار ژن کاندید شده برای Oct4شناسایی کردند که از نظر عملکردی دراتصال سلولها بهم نقش  تنظیمی دارند. این کشف مانند  یافتن  یک سوزن درانبار کاه بود. دانشمندان راه را برای روشهایی که بتواند سلولهای بنیادی را درحالت جنینی  نگهدارند، هموار کردند. پرفسور Brickmanازمرکز بنیادی دردانشگاه کوپنهاگ می گوید: خصوصیت اصلی سلولهای بنیادی  توانایی آنها به تکثیرنامحدود و تمایز آنها به سلولهای دیگر است، یک ویژگی که به آن  پرتوانی سلولی یا pluripotencyمی گویند.

 برای استفاده از این سلولها درعلوم پزشکی، دانشمندان باید قادر به حفظ آنها در مرحله ی بنیادی تا زمان استفاده از آنها باشند. هنگامیکه می خواهیم  یک سلول  بنیادی را به یک سلول اختصاصی  تبدیل کنیم برای مثال سلولهای بتای تولید کننده ی انسولین یا یک سلول عصبی مشابه با سلولهای عصبی در مغز تمایل داریم فرآیند تمایز بطور صحیح  و موثری  انجام شود. اگرقادر نباشیم  سلولهای بنیادی  را در مرحله ی بنیادی  نگهداریم  و اگر درک کافی  از چگونگی نگهداشتن آنها در این مرحله  را نداشته باشیم قادر نخواهیم  بود فرآیند تمایز آنها به سلولهایی را  که می خواهیم  کنترل کنیم.

 پتانسیل های آینده

کسب دانش درمورد  چگونگی حفظ  سلولهای بنیادی درمرحله ی جنینی  دانشمندان را قادر می سازد  به نحو  کارآمدتری بتوانند با دستکاری سلولهای بالغ آنها را به مرحله ی بنیادی برگردانند  که به آنها سلولهای ipsیا سلولهای بنیادی پلوری پوتنت القا شده می گویند.

این سلولها دارای  بسیاری  از خصوصیات و ویژگی های سلولهای بنیادی جنینی هستند اما می توان آنها را از شخص بیمار تهیه کرد و برای کمک به مطالعه ی بیماریهای  دژنراتیو و درمان آنها بکار برد.

دکتر Brickmanمی گوید: نتایج این تحقیق روش رشد سلولهای بنیادی را تغییر می دهد و ما را قادر می سازد با هزینه ی کمتر و بروش موثرتری  به تکثیر آنها بپردازیم و راههای  ایمن تری را برای تولید سلولهای  تخصصی در درمانهای بالینی احیاء کننده بکار گیریم.

مترجم: فرخی نیا

منبع: www.medicalnewstoday.com.release/268520-php